Rozwijanie empatii i perspektywy – jak TUS kształtuje dojrzałość emocjonalną dzieci?
14 maja, 2025
TUS a dzieci z ASD – adaptacja programu do potrzeb osób w spektrum
18 maja, 2025

Praca z trudnymi emocjami – zajęcia TUS

16 maja, 2025

Nie wszystkie emocje są łatwe. Dla dzieci szczególnie trudne bywają stany takie jak złość, lęk czy frustracja. Często nie wiedzą, jak je nazwać, skąd się biorą, ani co można z nimi zrobić. Brak umiejętności regulowania emocji może prowadzić do impulsywnych zachowań, wybuchów, wycofania lub problemów w relacjach z rówieśnikami.

Dlatego w Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) bardzo ważnym elementem jest praca z trudnymi emocjami. Dzieci uczą się rozpoznawać swoje stany emocjonalne, nazywać je oraz szukać bezpiecznych i akceptowalnych sposobów radzenia sobie z nimi.


Jak dzieci uczą się panować nad trudnymi emocjami?

Podczas zajęć TUS – również w ramach programów prowadzonych w Toruniu – dzieci:

  • rozpoznają, co wywołuje w nich trudne emocje i jak reaguje ich ciało (np. napięcie mięśni, przyspieszony oddech, płacz),
  • uczą się nazywać emocje zamiast tłumić je lub wyrażać przez agresję,
  • poznają techniki samoregulacji, takie jak: głębokie oddychanie, liczenie do dziesięciu, przerwa emocjonalna („pauza”), ruch czy wizualizacja,
  • ćwiczą strategie rozwiązywania problemów – np. jak inaczej zareagować, kiedy coś mnie złości lub kiedy boję się czegoś nowego,
  • uczą się odróżniać emocje od zachowań – bo „czuję złość” to nie to samo co „uderzam kogoś, gdy jestem zły”.

Co ważne, dzieci nie są oceniane za emocje. Uczą się, że każda emocja jest naturalna i potrzebna, ale sposób jej wyrażenia może być bardziej lub mniej korzystny dla nich samych i otoczenia.


Przykładowe ćwiczenia na złość, lęk i frustrację

🧯 „Termometr złości”
Dziecko zaznacza na skali, jak bardzo się złości. Następnie uczy się rozpoznawać, co może mu pomóc, zanim „osiągnie maksimum”.

🌬️ „Oddycham i liczę”
Technika 4-7-8: wdech przez 4 sekundy, zatrzymanie na 7, wydech przez 8. Prosty sposób na szybkie wyciszenie.

🧩 „Co mogę zrobić, gdy…?”
Dziecko dostaje konkretne scenki (np. „kolega zabrał mi zabawkę”) i zastanawia się nad różnymi sposobami reakcji: „mogę krzyknąć”, „powiedzieć spokojnie”, „pójść do nauczyciela” – ucząc się wyboru najlepszego rozwiązania.

🖼️ „Mapa emocji”
Dziecko tworzy mapę swoich emocji – gdzie w ciele je czuje, kiedy się pojawiają i co wtedy może zrobić. Uczy to samoświadomości i uważności na sygnały z ciała.


Dlaczego praca z trudnymi emocjami jest tak ważna?

Dzieci, które uczą się regulacji emocji, lepiej radzą sobie w szkole, w grupie rówieśniczej i w domu. Rzadziej reagują agresją, częściej rozmawiają o swoich uczuciach. Co więcej, wzrasta ich odporność psychiczna i poczucie sprawczości – bo wiedzą, że mogą coś zrobić ze swoją złością czy lękiem.

W Toruniu coraz więcej placówek oferuje zajęcia TUS, które koncentrują się nie tylko na komunikacji, ale też na wsparciu emocjonalnym dzieci w radzeniu sobie z codziennymi trudnościami.


Podsumowanie

Złość, lęk i frustracja to emocje, które można zrozumieć i opanować. Dzięki treningowi i wsparciu dziecko może nauczyć się reagować spokojniej, rozpoznawać swoje potrzeby i dbać o relacje z innymi. TUS w Toruniu daje dzieciom bezpieczną przestrzeń, by rozwijać te kluczowe kompetencje emocjonalne.

#tus #tustoruń #emocjedziecka #trudneemocje #złośćudzieci #lękudzieci #frustracjauczniów #regulacjaemocji #samoregulacja #treningemocji #rozwojemocjonalny #psychologtoruń #ćwiczeniaemocjonalne #kompetencjespołeczne #edukacjapsychologiczna #świadomedziecko #emocjonalnierazem #emocjeudzieci #wsparciedladzieci #zdrowiepsychicznedziecka

    Dodaj komentarz

      Praca z trudnymi emocjami – zajęcia TUS
      This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
      Read more