
Nie wszystkie emocje są łatwe. Dla dzieci szczególnie trudne bywają stany takie jak złość, lęk czy frustracja. Często nie wiedzą, jak je nazwać, skąd się biorą, ani co można z nimi zrobić. Brak umiejętności regulowania emocji może prowadzić do impulsywnych zachowań, wybuchów, wycofania lub problemów w relacjach z rówieśnikami.
Dlatego w Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) bardzo ważnym elementem jest praca z trudnymi emocjami. Dzieci uczą się rozpoznawać swoje stany emocjonalne, nazywać je oraz szukać bezpiecznych i akceptowalnych sposobów radzenia sobie z nimi.
Jak dzieci uczą się panować nad trudnymi emocjami?
Podczas zajęć TUS – również w ramach programów prowadzonych w Toruniu – dzieci:
- rozpoznają, co wywołuje w nich trudne emocje i jak reaguje ich ciało (np. napięcie mięśni, przyspieszony oddech, płacz),
- uczą się nazywać emocje zamiast tłumić je lub wyrażać przez agresję,
- poznają techniki samoregulacji, takie jak: głębokie oddychanie, liczenie do dziesięciu, przerwa emocjonalna („pauza”), ruch czy wizualizacja,
- ćwiczą strategie rozwiązywania problemów – np. jak inaczej zareagować, kiedy coś mnie złości lub kiedy boję się czegoś nowego,
- uczą się odróżniać emocje od zachowań – bo „czuję złość” to nie to samo co „uderzam kogoś, gdy jestem zły”.
Co ważne, dzieci nie są oceniane za emocje. Uczą się, że każda emocja jest naturalna i potrzebna, ale sposób jej wyrażenia może być bardziej lub mniej korzystny dla nich samych i otoczenia.
Przykładowe ćwiczenia na złość, lęk i frustrację
🧯 „Termometr złości”
Dziecko zaznacza na skali, jak bardzo się złości. Następnie uczy się rozpoznawać, co może mu pomóc, zanim „osiągnie maksimum”.
🌬️ „Oddycham i liczę”
Technika 4-7-8: wdech przez 4 sekundy, zatrzymanie na 7, wydech przez 8. Prosty sposób na szybkie wyciszenie.
🧩 „Co mogę zrobić, gdy…?”
Dziecko dostaje konkretne scenki (np. „kolega zabrał mi zabawkę”) i zastanawia się nad różnymi sposobami reakcji: „mogę krzyknąć”, „powiedzieć spokojnie”, „pójść do nauczyciela” – ucząc się wyboru najlepszego rozwiązania.
🖼️ „Mapa emocji”
Dziecko tworzy mapę swoich emocji – gdzie w ciele je czuje, kiedy się pojawiają i co wtedy może zrobić. Uczy to samoświadomości i uważności na sygnały z ciała.
Dlaczego praca z trudnymi emocjami jest tak ważna?
Dzieci, które uczą się regulacji emocji, lepiej radzą sobie w szkole, w grupie rówieśniczej i w domu. Rzadziej reagują agresją, częściej rozmawiają o swoich uczuciach. Co więcej, wzrasta ich odporność psychiczna i poczucie sprawczości – bo wiedzą, że mogą coś zrobić ze swoją złością czy lękiem.
W Toruniu coraz więcej placówek oferuje zajęcia TUS, które koncentrują się nie tylko na komunikacji, ale też na wsparciu emocjonalnym dzieci w radzeniu sobie z codziennymi trudnościami.
Podsumowanie
Złość, lęk i frustracja to emocje, które można zrozumieć i opanować. Dzięki treningowi i wsparciu dziecko może nauczyć się reagować spokojniej, rozpoznawać swoje potrzeby i dbać o relacje z innymi. TUS w Toruniu daje dzieciom bezpieczną przestrzeń, by rozwijać te kluczowe kompetencje emocjonalne.
#tus #tustoruń #emocjedziecka #trudneemocje #złośćudzieci #lękudzieci #frustracjauczniów #regulacjaemocji #samoregulacja #treningemocji #rozwojemocjonalny #psychologtoruń #ćwiczeniaemocjonalne #kompetencjespołeczne #edukacjapsychologiczna #świadomedziecko #emocjonalnierazem #emocjeudzieci #wsparciedladzieci #zdrowiepsychicznedziecka